Fang dem fra første sekund
I denne artikel udforsker vi vigtigheden af et godt hook i dine videoer. Dette er særlig relevant, hvis du driver en webshop eller står for markedsføring i en. Det er afgørende for webshops at fange og fastholde kundens interesse fra første sekund. Dette er især vigtigt for webshops, hvor den digitale konkurrence er intens. En effektiv metode til at opnå dette er gennem et stærkt “hook” i dine videoer. Men hvad gør et hook så essentielt? Og hvordan kan det forvandle dine videoer fra en simpel visuel præsentation til en kunde-magnet?
Get to the point
Forskning indikerer, at du har omkring 8 sekunder til at fange din tilskueres opmærksomhed på sociale medier. Det viste en undersøgelse foretaget af Microsoft. For webshops betyder dette, at de første sekunder skal være utroligt engagerende. Det kan være gennem en imponerende produktdemonstration eller en fascinerende kundeanmeldelse – for at sikre, at seeren bliver hængende. Folk drukner i middelmådigt content, og hvis de ikke får interessen inden for ganske få sekunder, scroller de bare videre, indtil de støder på noget interessant content. Derfor er det vigtigt, at man kommer til sagen med det samme. Ikke noget med at gemme den gode del til midt i videoen, for de fleste når slet ikke dertil. Dette er også afgørende for, at du fanger dem, i din målgruppe. Du kan derfor ikke fange alle på én gang med dit gode hook. Det vigtige er at fange lige præcis dem, der har størst interesse i dine produkter.
Højere engagement og tillid
Et godt hook er ikke kun et spørgsmål om at fange opmærksomheden; det handler også om at fremme interaktion. Webshops der bruger videoer med fængende hooks oplever oftere likes, delinger og kommentarer. Dette er afgørende for online synlighed og brandengagement. På instagram får video i gennemsnit 21,2% mere interaktion end billeder. Hvis dit hook sidder lige i skabet og din målgruppe bliver hængende længere, får de dermed også mere information, og bliver mere investeret i din webshop. Det leder måske ikke altid til et direkte salg med det samme, men i takt med, at de bliver eksponeret for din webshop igen og igen og bruger længere tid på dine videoer frem for konkurrenternes, så øges chancen for at de køber hos dig, når de er klar. Dette skyldes, at de har fået mere tillid til dig og dit brand. Dermed føler de sig mere tryg i og med at de har brugt længere tid på at opbyggen relationen.
Retning giver klarhed
Et effektivt hook i en video bør præsentere et klart budskab eller stille et relevant spørgsmål, der afspejler din unikke værdiproposition. Det betyder, at dit hook skal være målrettet mod din specifikke målgruppe. En præsentation af et nyt produkt, en særlig rabat eller en unik servicefunktion kan være effektive måder at gøre dette på. Helt simpelt kunne det fx være “har du brug for nye sokker? Så kan du lige nu få 10 par for 150 kr.” På den måde er det helt klart, hvem man henvender sig til og hvad man tilbyder. i eksemplet henvender vi os til folk, der leder efter nye sokker. Vi fortæller dem lynhurtigt, hvordan vi kan løse det. Ydermere kan man understøtte det med visuelt indhold. På den måde giver vi klare signaler om, at det fx er lyserøde sokker, så vi henvender os til piger/kvinder. Eller på anden vis indikere, hvem denne video er til. På den måde vil det få dem, der mangler lyserøde sokker til at blive hængende. Og alle dem, der ikke er interesseret scroller videre, hvilket er helt fint. For det er ikke dem, vi er ude efter.
Forbedret seertid
Længere seertid på dine videoer kan forbedre deres placering i algoritmiske feeds, hvilket øger din videos synlighed og rækkevidde. Et stærkt hook kan derfor være afgørende for din videos succes og dermed for din webshops online tilstedeværelse. Dette er især nyttigt ved organisk indhold eller hvis man ikke har store beløb til annoncer. Hvis mediernes algoritmer ser, at folk bliver hængende længere på dine videoer og måske endda får flere kommentare, likes og delinger, vil de naturligt selv skyde den afsted, da platformenes fornemmeste opgave er at holde på folk, så længe som muligt. Det er sådan at de tjener deres penge. Og hvis de fornemmer, at netop din video med det fantastiske hook, får folk til at se bare lidt mere end ved andre videoer, vil du have større chance for at nå længere ud. På den måde få mere ud af din markedsføring.
En nødvendighed for webshops
Investeringen i at skabe et stærkt og fængende hook i dine videoer for din webshop er ikke blot en god idé. Det er en nødvendighed for at være konkurrencedygtig og blive valgt frem for konkurrenten. Husk, at dit hook er din første og måske eneste chance for at fange din potentielle kundes opmærksomhed. Og hvis du ikke formår at fange dem, er de hurtigt videre og har glemt alt om din video. Også selvom dit tilbud måske er helt uimodståeligt eller resten af din video er spot on. Ofte er det ganske små justeringer, der skal til for at gøre en kæmpe forskel. Så gør det klar for dine seere lige fra starten af. Fortæl hvorfor de bare er nødt til at se resten af din video.
Er du interesseret i at lære mere om, hvordan du kan skabe fængende hooks til dine webshop-videoer? Kontakt os hos MW Film for en personlig konsultation. Så kan vi hjælpe dig med at omdanne dine idéer til virale succeser, der fanger folk, holder dem fastlåst og konverterer. Vi er her for at hjælpe dig med enhver fase af din videoproduktion.
Hvem er MW Film
Vi er en lille virksomhed på Fyn med stor passion for at producere videoer til virksomheder.
Vi elsker at hjælpe andre med at visualisere deres historier og brand. Vores mål er at kunne levere den bedste kvalitet til den bedste pris. Vi laver videoproduktion på Fyn og resten af landet.
Kontakt os endelig for en uforpligtende snak om dit projekt.
Mandag – Fredag kl. 9.00 – 17.00